Skip to main content


"Det er mit klare indtryk, at vores antal af klage- og erstatningssager over forkert vurdering af brud er faldet, siden vi indførte teknologien," siger Christian Pedersen om den kunstige intelligens. Foto: Region Nordjylland

Kunstig intelligens sænker ventetid og fejlrate på nordjyske skadestuer

Kunstig intelligens er blevet indført på Skadestuen på Aalborg Universitetshospital, og det er blevet et rent Kinderæg med tre gode ting: Færre brud overses, ventetiden er reduceret med cirka en time, og antallet af klage- og erstatningssager er faldet markant. 

"I Aalborg har teknologien bidraget til at reducere vores ventetid i Skadestuen med cirka en 1 time og har hjulpet til at effektivisere vores patientflow," fortæller Christian Pedersen, der er cheflæge på Ortopædkirurgisk Afdeling på Aalborg Universitetshospital.

Teknologien, som Christian Pedersen taler om, er kunstig intelligens, der siden sommeren 2023 har været brugt til at vurdere knoglebrud i arme og ben på Skadestuen på Aalborg Universitetshospital og i Skadeklinikken i Farsø. 

Kunstig intelligens-løsningen vurderer røntgenbilleder og kan med 95-98 procent sikkerhed afgøre, om der er tale om et brud eller ej. Og det er en meget stor træfsikkerhed, fortæller Jørn Munkhof Møller, som er cheflæge i Akutmodtagelsen på Aalborg Universitetshospital.   

"Jeg er ikke i tvivl om, at det er en klar forbedring. De allerdygtigste radiologer er nok stadig bedre end kunstig intelligens. Men i forhold til de behandlere, der ikke er radiologer, er der ingen tvivl om, at kunstig intelligens kan vurdere billederne bedre," siger han.

Christian Pedersen fortæller, at når færre brud overses, betyder det også, at man derved kan reducere antallet, som skal genindkaldes til skadestuen.

"Der vil altid være nogle, som skal ind igen, hvis der for eksempel er behov for en supplerende CT-scanning, eller der er en gips, som skal ændres til en anden type," siger han.

Løsningen er nu udbredt til alle Region Nordjyllands skadeklinikker og akutmodtagelser. Tilsammen tilses her ca. 52.000 patienter om året, hvoraf størstedelen er ortopædkirurgiske skadepatienter. Siden implementeringen er der blevet analyseret næsten 30.000 undersøgelser. 

Sådan foregår det

Når en borger bliver henvist til Skadestuen med mistanke om et brud, bliver der taget et røntgenbillede. Billedet bliver herefter vurderet af kunstig intelligens-løsningen, der på under et minut afgør, om der er tale om et brud eller ej. 

Ud fra løsningens vurdering kan for eksempel en mere uerfaren læge eller en behandlersygeplejerske – uden kommunikation med for eksempel en autoriseret læge – beslutte hvilke patienter, der skal ses først, om der er behov for yderlige behandling, eller om borgeren kan sendes hjem. Beslutningsstøtten fra løsningen sikrer hurtigere behandling og minimerer flaskehalse.

Derudover giver løsningen også bedre arbejdsvilkår for sundhedspersonalet, fordi den reducerede ventetid er med til at tage toppen af det pres, der følger med at have ventende patienter, fortæller Jørn Munkhof Møller:

"Det vigtigste for patienterne er naturligvis, at de får den rigtige behandling og føler sig godt taget imod. Men derefter er det også vigtigt for dem, at de ikke skal vente så længe. Og det letter presset på vores medarbejdere, at flere af dem nu selv kan sende patienterne hurtigere videre i processen. Det er ikke rart at skulle fortælle patienter, at man ikke selv kan give dem et svar, men at de er nødt til at vente på, at man har rådført sig med en kollega," siger han.

Potentialerne i at kunne reducere ventetiden var oprindeligt én af årsagerne til, at det blev prioriteret at kunstig intelligens-løsningen skulle afprøves. Men løsningen har også givet nogle gevinster, der ikke var forudset fra start.  

"Det er mit klare indtryk, at vores antal af klage- og erstatningssager over forkert vurdering af brud er faldet, siden vi indførte teknologien," siger Christian Pedersen.

Der er dog ingen røntgenbilleder i Region Nordjylland, der udelukkende vurderes af kunstig intelligens. Ved førstkommende hverdag skal billederne stadig gennemgås på en røntgenkonference, hvor en røntgenlæge og en ortopædkirurg i fællesskab vurderer de røntgenbillederne, for at være helt sikre på, at diagnose og behandlingsplan er korrekt. 

"Både før og efter indførsel af AI, gennemgås alle røntgenbilleder og skadejournaler af en røntgenlæge og en ortopædkirurg for at sikre, at fundene på røntgenbillederne er korrekte, og at den behandling og behandlingsplan, der er lagt ved undersøgelse i skadestuen er i orden. Der er altid et menneske bag vores diagnosticering og behandlingsplaner," fortæller Christian Pedersen.   

Både han og Jørn Munkhof Møller er dog enige om, at de endnu ikke har set det fulde potentiale af løsningen. 

"Teknologien har åbnet nogle døre for, at vi kan lave nogle andre arbejdsprocesser, der kan forløbe bedre for både patienter og personale. Det har allerede givet store gevinster, men det vil forbedre sig endnu mere over tid, indtil vi på et tidspunkt har fundet et leje for, hvad der ligner den optimale måde at arbejde på," siger Jørn Munkhof Møller.