
"Det her er på alle måder ligesom at sætte ræven til at vogte gæs," sagde Kirsten Normann Andersen, sundhedsordfører for SF, til Altinget om valget af Carelink til at drive Din Patientguide.
Kritiseret landsdækkende rådgivningstilbud til danske patienter er åbnet
Danmarks første private patientrådgivning, ´Din Patientguide´, som drives af Carelink Gruppen, er nu åben for danske patienter. Tilbuddet er en del af finansloven for 2024 og skal supplere de regionale patientkontorer med rådgivning til patienter og deres pårørende om patientrettigheder, klagemuligheder og behandlingsvalg.
Et bredt flertal i Folketinget besluttede sidste år at sætte penge af til en privat patientvejledning, som skulle være et supplement til regionernes patientkontorer.
Her skal landets borgere kunne få en second opinion, når regionen har vejledt dem om deres muligheder og patientrettigheder.
Den private patientrådgivning vil ikke erstatte de eksisterende regionale patientkontorer, men agere som supplement til dem. Patienter kan frit vælge, om de vil benytte den private patientvejledning, den regionale patientvejledning eller begge.
Kritik for manglende uvildighed
Trods de gode intentioner har Din Patientguide mødt skarp kritik. Enhedslisten, SF og organisationen Danske Patienter har udtrykt bekymring over, at Carelink Gruppen, som også tilbyder private sundhedsydelser, står bag rådgivningstjenesten. Kritikerne frygter, at virksomhedens økonomiske interesser kan påvirke vejledningen. Koncernen har eksempelvis et tydeligt økonomisk incitament til at fremhæve egne psykiatriske tilbud, når de rådgiver patienter om behandlingsmuligheder i psykiatrien, lød det.
"Det her er på alle måder ligesom at sætte ræven til at vogte gæs," sagde Kirsten Normann Andersen, sundhedsordfører for SF, til Altinget.
Direktør for Danske Patienter, Morten Freil, er også kritisk: "Den her rådgivning er slået op som uvildig, men i virkeligheden har man givet opgaven til en virksomhed med egne økonomiske interesser. Det er dybt problematisk." Han og organisationen bød selv ind på opgaven, men vandt ikke.
Carelink Gruppens administrerende direktør, Søren Dinesen, afviser dog kritikken. Han forsikrer, at der er fuld fokus på at levere uvildig rådgivning og høj kvalitet:
"Vi har kun ét fokus, og det er at levere uvildig rådgivning til patienter og deres pårørende af højeste kvalitet," sagde han til Altinget.
Det private rådgivningstilbud er en del af Liberal Alliances sundhedsudspil og kom ind i finansloven for 2024. Fra 2025 til 2027 er der afsat 20 millioner kroner årligt til initiativet, mens der i 2024 blev afsat 10 millioner kroner.
Sundhedstyrelsen, stod bag udbuddet, fastholder overfor Altinget, at Carelink Gruppen afgav "det mest fordelagtige tilbud", og understreger, at uvildighed var et centralt krav i udbudsmaterialet.
Tilgængelig rådgivning for alle
Carelink Gruppen ønsker at gøre rådgivningstilbuddet så tilgængeligt som muligt. Patienten kan få hjælp telefonisk, skriftligt, via digitale møder eller ved fysiske møder. Derudover tilbyder platformen dinpatientguide.dk døgnet rundt adgang til vejledninger og svar på spørgsmål.
Din Patientguide tilbyder hjælp inden for områder som frit sygehusvalg, klage- og erstatningssager, regler om behandling i udlandet og garantier for hurtig udredning.
"Vi er stolte over at lancere Din Patientguide. Vores ambition er at gøre det nemmere for alle patienter at få adgang til rådgivning og en bedre forståelse for deres rettigheder," siger Søren Dinesen i en pressemeddelelse.
PatientGuiden kan blandt andet rådgive om:
- Frit sygehusvalg og udvidet frit sygehusvalg
- Retten til hurtig udredning og behandlingsgarantier
- Regler om befordring og befordringsgodtgørelse
- Regler for behandling i udlandet og maksimale ventetider
- Klagemuligheder og erstatningssager
- Generel information om undersøgelse, behandling, pleje, genoptræning og service
Rådgivningens åbningstider er tilpasset, så patienter også kan få hjælp uden for almindelig arbejdstid:
- Hverdage: kl. 8-12 og kl. 15-18
- Lørdage: kl. 9-12
Patientvejledningen er gratis for alle.
Kontakt Din Patientguide på 70 90 70 70 eller dinpatientguide.dk