Skip to main content


Ny kampagne skal få mænd til tjekke modermærker

Trygfonden, Kræftens bekæmpelse og Dansk Dermatologisk Selskab sætter atter fokus på modermærkekræft. Denne gang er fokus rettet mod mændene.

Med 260 dødsfald om året ligger Danmark på en trist nummer fem på listen over lande med flest tilfælde af modermærkekræft. Det dystre billede og den kedelige statistik er også baggrunden for, at Trygfonden, Kræftens bekæmpelse og Dansk Dermatologisk Selskab har valgt at følge kampagnen ”tjekdinhud.nu” op med endnu en kampagne. Og denne gang har man rettet fokus mod mændene.

”Det er en god måde at få fokus på problemet og derved også sørge for, at folk bliver bedre til at passe på sig selv. Modermærkekræft er en af de sygdomme, hvor man kan forebygge – en meget stor del af tilfældene. Og jo tidligere man fanger de her ting, desto bedre er chancerne også for at komme sig,” siger overlæge Henrik Schmidt fra Aarhus Universitetshospital.

Kampagnen ”tjekdinhud.nu” blev søsat ultimo 2017 og bliver fulgt op i løbet af foråret med kampagne rettet mod at tjekke mænd. Ifølge Peter Dalum, projektchef i Kræftens Bekæmpelse og Trygfondens Solkampagne er fokus på manden en naturlig forlængelse af vinterens kampagne, der primært fokuserer på kvinder.

professor, overlæge, dr. med Lone Skov fortæller, at chancerne for at helbrede modmærkekræft øges markant jo tidligere, man opdager kræften.

"Det er derfor meget vigtigt, at man tjekker sig selv jævnligt, ligesom det er vigtigt at gå til lægen, hvis et modermærke pludselig ændrer farve, form eller størrelse. De fleste maligne melanomer opstår som nye og rammer både unge og gamle mænd og kvinder. Kampagnen er derfor relevant for alle uanset køn og alder,” siger Lone Skov.

På kampagnens site www.tjekdinhud.nu kan man læse, hvordan man kan tjekke sin hud, hvad der er den primære synder i forbindelse med modermærkekræft, hvem der rammes, fordelingen mellem køn, hvilke forandringer man skal holde særligt øje med, hvordan man tjekker sig selv m.m.

mænd, modermærkekræft