Skip to main content


Formand for Danske Regioners sundhedsudvalg Karin Friis Bach er glad for de nye patienttilfredshedstal.

Kæmpe undersøgelse: Her er patienternes tilfredshed med sygehusene størst og mindst

Hvert år er cirka halvdelen af alle danskere en tur på hospitalet, og det tyder på, at de generelt er tilfredse med deres behandling. I en ny stor undersøgelse med over 390.000 patienter svarer 88 procent, at de er tilfredse med deres hospitalsbesøg. 

Patienttilfredsheden i 2023 er dermed steget ét procentpoint sammenlignet med året før, viser tal fra den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP). 

Det sker, selv om aktiviteten på hospitalerne var intens i 2023: Flere patienter blev opereret for at indhente det efterslæb, der var opstået under coronapandemien og sygeplejestrejken i 2021. Men trods det ekstra pres har det store flertal af patienter altså gennemgående haft et godt møde med hospitalsvæsenet. 

I LUP-undersøgelsen er sundhedsområderne opdelt efter patienter med somatiske indlæggelser, på akutmodtagelsen og fødende kvinder. De somatiske patienter – personer, der behandles for noget fysisk – udgør lidt over 392.000 af de adspurgte. For somatikken ligger svarprocenten for undersøgelsen på 46,6 procent.

De mange patienter har blandt andet svaret på spørgsmål om deres oplevelse med personalet, informationen, inddragelsen og behandlingen. Og der er især stor tilfredshed med personalet, der opfattes som venligt og imødekommende.

Samtidig er der flere af patienterne med planlagte aftaler i sundhedsvæsenet, der er tilfredse med, at én bestemt læge tog ansvar for deres forløb. Og knap 8 ud af 10 patienter svarer, at de ved behov er blevet inddraget i de undersøgelser og behandlinger, som de har gennemgået.

"Dén fremgang er jeg også meget tilfreds med, for det betyder meget for os at tage patienterne med på råd, så vi finder dén løsning, der passer borgerne bedst," siger formand for Danske Regioners sundhedsudvalg Karin Friis Bach (Rad.).

Patienter på akutmodtagelser er blevet spurgt særskilt. De er en smule mindre tilfredse end de indlagte patienter. Til gengæld er stigningen i tilfredshed størst blandt dem. Hos 76 procent af dem er der høj eller meget høj tilfredshed. I 2022 lå den på 72 procent.

"Patienter her er akut tilskadekomne eller syge, og de har naturligvis en forventning om at blive behandlet hurtigt. Scoren har i tidligere undersøgelser ikke været blandt de højeste, så derfor er jeg tilfreds med fremgangen. Det handler om,  at personalet hurtigt prioriterer, informerer om ventetid og afstemmer forventninger med de mindst syge. Nogle akutmodtagelser har haft svært ved at rekruttere medarbejdere, men vi håber blandt andet, at den nye uddannelse i akutsygepleje kan give endnu bedre resultater fremover," siger Karin Friis Bach.

Også tilfredshed i psykiatrien

Tilfredsheden blandt patienter med ondt i psyken er knap så stor, men også her er tilfredsheden dog stigende. Den landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser, LUP Psykiatri 2023, der blev foretaget i løbet af 2023, rummer over 12.000 besvarelser fra psykiatriske patienter eller pårørende.

73 procent af de voksne patienter i psykiatrien, 75 procent af børnene og de unge og 81 procent af deres pårørende er tilfredse.

På børne- og unge-området er tilfredsheden markant større end ved den tilsvarende måling året før. 75 procent svarer, at de ”i høj eller meget høj grad er tilfredse” mod 68 procent året før. Og blandt forældre og pårørende er andelen nu 81 procents høj tilfredshed mod 76 procent i 2022. 

"Den stigende tilfredshed blandt patienter og pårørende er et skulderklap til vores dygtige medarbejdere, og det arbejde de gør for at forbedre hjælpen," siger formand for Danske Regioners psykiatri- og socialudvalg, Jacob Klærke.

Tilfredsheden er generelt højere blandt ambulante end indlagte patienter i psykiatrien. 

"Det kan hænge sammen med, at de indlagte er de mest syge," siger Jacob Klærke. Han understreger, at formålet med regionernes store årlige tilfredshedsundersøgelser er at opnå endnu bedre resultater i fremtiden. 

Målingerne foretages nemlig helt ned på afdelings- og afsnitsniveau og skal bruges til at sætte ind med forbedringer netop dér, hvor patienterne efterspørger bedre forhold. Ingen afdelinger får samme resultat, så det gælder om, at nærlæse resultaterne ude i hver enkelt hospitalsafsnit. For eksempel kan der i ét afsnit være udfordringer med at formidle information, mens et andet afsnit måske kæmper med at inddrage patienterne tilstrækkeligt.

 

 

Her er patienterne mest og mindst tilfredse

88 procent af somatiske patienter er i høj grad eller meget høj grad tilfredse. Tilfredsheden er forskellig fra region til region:

  1. Region Nordjylland: 89 procent
  2. Region Midtjylland: 89 procent
  3. Region Syddanmark: 88 procent 
  4. Region Hovedstaden 87 procent
  5. Region Sjælland 84 procent


73 procent af patienterne i voksenpsykiatrien er i høj grad eller meget høj grad tilfredse. Tilfredsheden er forskellig fra region til region:

  1. Region Midtjylland: 74 procent
  2. Region Syddanmark: 74 procent 
  3. Region Hovedstaden: 74 procent
  4. Region Nordjylland: 73 procent
  5. Region Sjælland: 63 procent


75 procent af patienterne i børne og ungdomspsykiatrien er i høj grad eller meget høj grad tilfredse. Tilfredsheden er forskellig fra region til region:

  1. Region Nordjylland: 84 procent
  2. Region Midtjylland: 81 procent
  3. Region Sjælland: 79 procent
  4. Region Syddanmark: 77 procent 
  5. Region Hovedstaden: 61 procent


61 procent af patienterne i den specialisterede retspsykiatri er i høj grad eller meget høj grad tilfredse. Tilfredsheden er forskellig fra region til region:

  1. Region Hovedstaden: 73 procent
  2. Region Midtjylland: 64 procent
  3. Region Syddanmark: 58 procent 
  4. Region Sjælland: 51 procent
  5. Region Nordjylland: 47 procent