Jeg er ikke tryg ved, at min egen læge skal tjekke min kol
Kirsten Drehn-Knudsen, 64, er ny blogger hos Propatienter. Hun er meget bekymret for den nye overenskomst mellem regioner og praksislæger, som gør, at diabetes- og kol-patienter fremover primært skal gå til kontrol hos deres egen praktiserende læge.
“Rigtig mange praktiserende læger har ikke det store kendskab til kol, dette er ikke en bebrejdelse, men de kan jo ikke have stor viden om alle de sygdomme, de møder i konsultationen. Min egen læge siger klart, at hun indtil for nylig har haft meget få kol-patienter og derfor selvfølgelig ikke har haft mulighed for at opbygge en stor erfaring på området,” skriver Kirsten Drehn-Knudsen i sin første blog, som du kan læse øverst på siden.
Hun er også bekymret for, at den lægemangel, som der er i flere og flere områder af landet vil betyde, at kol-patienterne svigtes, fordi der enten ikke er en praktiserende læge i området, eller at lægen ikke har tid på grund af for mange patienter.
Kirsten Drehn-Knudsen har haft diagnosticeret kol siden 2010 og er plaget af åndenød. Hun vil som blogger gerne bidrage med sine egne erfaringer, men også være lidt af en vagthund i forhold til behandlingsmæssige og sundhedspolitiske ændringer.
