
- Foto: Lars Daniel Terkelsen
Ingen bryster er også en mulighed
Sundhedsvæsenet bør vise, at der efter operation for brystkræft findes andre muligheder end rekonstruktion, og at det er muligt at være glad for sig selv og sin krop, selv om man mangler et eller to bryster. Det mener Trine, 37, som er ny blogger på Propatienter. Ved at vise billeder af sig selv uden bryst vil hun skubbe på, hvad der anses for normalt.
I 2017 var Trine, som gerne vil kendes som Trine Amazon, igennem et brystkræftforløb med operation og kemoterapi.
For Sundhedsvæsnet var det en selvfølge, at hun ville og skulle have en protese bagefter, og da hun afviste, blev hun igen og igen tilbudt det.
“Det blev til sidst komisk, da jeg flere gange afviste at få en; hver gang der kom en ny sygeplejerske, måtte jeg starte forfra. Til sidst blev jeg slæbt med ind for at prøve protesen. Jeg afviste endnu engang, men resignerede efterhånden, og følte mig i den grad umyndiggjort, da jeg fik den i en pose i hånden på trods af, at jeg i et sidste forsøg præcis forinden havde sagt pænt nej tak endnu en gang,” fortæller hun i sin første blog.
På sin blog vil hun skrive om, hvordan man holder humøret højt, når det er svært. Og hvordan samfundets forventninger til en brystkræftpatient spiller ind på ens selvværd. I USA er der en voksende bevægelse, hvor man ikke får lavet rekonstruktioner, der kalder sig “Flat & Fabulous” De deler billeder af sig selv, dels for at styrke selvtilliden, dels for at de, der skal opereres, har noget at tale med deres læge om ift. hvilket resultat, der ønskes.
“Jeg håber, at vi også her i Danmark kan få en sund debat omkring, hvilke muligheder der er for kvinder, der skal have deres bryst fjernet,” skriver hun hun og håber, at man inden for sundhedsvæsenet tænker flad rekonstruktion som et tilbud på lige fod med øvrige rekonstruktioner.
“Hvis vi vil sikre os, at de kvinder, der bliver ramt af hårtab eller skal have et bryst fjernet, får det bedre, så bliver vi nødt til at skifte perspektiv og tillade et alternativ. Vi bliver nødt til at konfrontere og udfordre det faktum, at en drivende faktor i en kvindes velbefindende er hendes udseende. Som det er nu, har nogle kvinder større udfordringer psykisk pga. udseende end de har fysisk – selvom de har eller har haft kræft. Vi bliver nødt til at starte med selvtilliden og sige “du er god nok, uanset hvordan du ser ud. Du er ikke nødt til at lave om på dig selv for at have det godt med dig selv,” skriver hun.
Trine er i dag raskmeldt uden tegn på kræft nogle steder.
